Salsa

Savoarea civilizatiei afro-caraibiene

Cine a creat Salsa? Cubanezii? Portoricanii? Nord-americanii? Dupa cum veti putea constata, nici istoria salsei nu este usor de determinat, deoarece a aparut la convergenta dintre mai multe civilizatii si culturi, în geneza ei avand un rol important atat genurile muzicale latine , afro-caraibiene si nord-americane.

Muzica specifica este scrisa în 4/4, având 160-220 batai pe minut iar ritmul de baza este Quick, Quick, Slow (trei pasi dansati pe 4 timpi).

Salsa este un cuvânt spaniol care în traducere libera înseamna „sos”. Un sos picant, format din diferite ingrediente, care dau preparatelor culinare cu specific caraibian savoarea caracteristica. În argoul muzicii latino, când o formatie cânta bine, se spune despre ea ca „estan cocinando!”. Iar când în muzica sunt prezente toate ingredientele care o fac atât de delicioasa, latino-americanii spun: “La musica tiene Salsa y Sabor” .

Dar ce face Salsa atât de savuroasa? Pentru aceia dintre dumneavoastra care nu au experienta culinara dar vor sa afle reteta si ingredientele exotice care intra in compozitia Salsei, am pregatit în continuare o descriere succinta a modului de preparare pentru cele doua retete de succes „Salsa Musica” si „Salsa Baile”!

Pentru prima, se ia o bucata de „Guajira” , se bate bine si se unge cu o lingura de „Son”. Se adauga „Jazz” dupa gust, o masura de „Bomba” si un praf de „Plenia”. Se amesteca toate si se lasa sa fiarba la foc mic, timp de 20 de ani. Se serveste „la temperature camerei” în salile de concert sau la pachet (casete, cd-uri), pentru acasa.
Celor care nu au rabdare sa stea la masa si prefera fast food-ul, le recomandam sa savureze reteta „Salsa Baile” in picioare pe ringul de dans.

Atentie însa! Aceasta reteta este extrem de picanta, deci veti fi cuprins instantaneu de un foc launtric care va va mistui daca nu-l veti stinge pe ringul de dans, cu mijloacele specifice prevenirii incendiilor, cum ar fi tehnicile de Rumba, Mambo, Cha Cha Cha si Hustle.

Cum pana este gata mancarea mai dureaza, va propun sa va petreceti timpul citind cate ceva despre istoria salsei.

La începutul anilor `60, epoca de glorie a Mambo-ului era pe sfârsite. Cu aceasta ocazie, muzica cubaneza a fost exilata la periferia societatii , în zona Manhatten-ului, în Harlem si Bronx. Între timp, datorita schimbarilor politice si culturale aparute în urma revolutiei lui Fidel Castro si a consecintelor acesteia (vezi embargoul impus Cubei de catre S.U.A.), rolul de principali promotori ai culturii latino a fost asumat de catre emigrantii portoricani. Acest lucru a fost posibil deoarece în New York traiau sute de mii de reprezentanti ai acestei tari, precum si datorita asemanarilor dintre cultura si silul de viata portoricane si cele cubaneze. La ingredientele din Cuba si America de Nord, s-au mai adaugat înca doua din Puerto Rico, ritmurile “Bomba” (foatre asemanatoare cu Rumba cubaneza) si “Plena” (din familia Merengue si Calipso). Muzicienii portoricani Cartijo si Ismael Rivera au fost cei care au amestecat în acest sos, în asa fel încât sa nu se “taie” sau sa se “afume”.
În aceasta atmosfera plina de interferente culturale , a doua generatie de emigranti din America Latina, provenind în special din Cuba, Puerto Rico, Republica Dominicana, Columbia, Venezuela, a creat “New York Latin Sound”. Si cum si acesta ca si Jazz-ul, R&B-ul, Rock & Roll-ul sau Disco, trebuia sa poarte un nume , a fost botezat Salsa.
Omul care a avut ideea de a folosi cuvântul “Salsa” pentru a promova acest curent muzical a fost Izzy Sanabria (designer grafic la “Fania Allstars”) supranumit din aceasta cauza “Mr. Salsa”. Tot el are meritul de a fi intuit potentialul de marketing al acestui cuvânt în comercializarea muzicii latino.
Una dintre primele reactii la folosirea termenului de “Salsa” pentru muzica latino din New York a venit din partea lui Machito, care spunea ca “Salsa nu reprezinta o noutate, este aceeasi muzica care se cânta în Cuba de mai bine de 50 de ani.”

Va prezint în continuare, în ordine cronologica, câteva dintre reperele temporale care definesc fenomenul Salsa.
Noul stil latino a prins viata la mijlocul anilor `60 în locuri ca St.George Hotel în Brooklyn. Au urmat apoi întâlnirile din fiecare duminica din Central Park de la mijlocul anilor ‘60 si începutul anilor ‘70. Imensa audienta pe care o aveau aceste evenimente a latinizat practic Central Park-ul, ca si întregul oras.
În anii `70, vestita discoteca Cheetah din New York a devenit o scena pentru acesti tineri latini dornici sa se distreze intr-o atmosfera care sa-i caracterizeze.
1971: S-a desfasurat si s-a filmat festivalul muzical “The Fania All Stars”. In acest show TV, gazduit de “Cheetah” si prezentat de Izzy Sanabria , s-a facut prima referire la acest gen de muzica sub numele de Salsa.
1972: Concert cu intrare libera în Central Park organizat de PROLAM (Puerto Rican Organization for Latin American Music).
Tot în acelasi an, în iulie, are loc premiera filmului: “OUR LATIN THING”. Reluarea filmului câtiva ani mai târziu a avut un succes chiar mai mare decât lansarea originalului.
Johnny Pacheo si directorul de film Jerry Masucci fondatorii casei de înregistrari numita “Fania” au organizat un concert în toamna anului 1973 care avea sa aiba un impact incredibil asupra evolutiei muzicii latino. Muzicienii care au concertat cu aceasta ocazie au fost prezentati, conform traditiei nord-americane, ca facând parte din “Fania All Stars”.
Acest eveniment a strâns peste 40 000 oameni, veniti sa auda cântând staruri ca Victor Paz, Willie Colon, Ray Barreto, Bobby Valentin, Larry Harlow, Hector Lavoe si Cheo Feliciano.
“Fania”, din care faceau parte si alti artisi consacrati ca Tito Puente, Celia Cruz, Johnny Pacheco si Jerry Masuci, a avut o contributie importanta la succesul noului gen musical.
În 1974, Jerry Masucci a vrut sa creeze ceva nou. Astfel, în acest an a înregistrat albumul “Latin Soul Rock”, un proiect comercial care încerca sa combine muzica latino cu alte numeroase stiluri cu o popularitate doesebita la nivel international. Piesa de succes a fost cea a lui Cheo Feliciano intitulata “El Raton”, primul real success al boom-ului Salsa.

Tito Puente & Cheo Feliciano
Dar adevarata scânteie care a dus la “explozia” Salsei, a reprezentat-o prima ceremonie Latin NY Music Awards din mai 1975. Ceremonia a primit din partea mass-mediei cea mai mare atentie acordata vreodata unui eveniment legat de muzica latino din acea vreme si a reprezentat rampa de lansare pe plan international a Salsei.
Toate acestea au avut un impact incredibil la nivel mondial în ceea ce priveste interesul pentru Salsa. Jurnalisti din Europa, (Olanda, Germania, Franta, Italia, Anglia, etc.) si chiar si din Japonia, au venit la New York sa comenteze evenimentul si sa se documenteze asupra acestui nou stil de muzica si de dans numit Salsa. Interesul international a facut din “Latin NY” vectorul cel mai important in popularizarea informatiilor despre Salsa.
În martie 1976 are loc premiera filmului “Salsa”, iar în luna mai, are loc a doua editie speciala TV Latin NY Music Awards.
Desi anii ‘70 au adus cu ei boom-ul Salsei, de-abia în anii ‘80, “senzuala” si “dinamica”, Salsa a capatat recunoasterea universala gratie unor muzicieni ca Lalo Rodriguez, Eddie Santiago si Gilberto Santa Rosa.
În perioada anilor ‘80 si ‘90, meritele pentru raspândirea cuvântului Salsa în întreaga lume îi revin lui Ralph Mercado, cel mai mare promotor non-muzician al Salsei.
În anii ‘90, aceasta muzica ajungea deja la tineretul american cât si la cel al altor tari din întreaga lume, dar asta doar datorita diversificarilor de stil de la Son-ul Cubanez traditional si de la Mambo-ul anilor ‘30, la Salsa anilor ‘70-‘80 din New York. Cea mai noua varianta este “Salsa Rap”.

Autor imagine: Hilcias Salazar

Categorii
Articole recente